Protams, PR kampaņas veidošanu vislabāk ir uzticēt profesionāļiem. Taču vienlīdz svarīgi ir arī pašam uzņēmumam saprast, ko nozīmē PR kampaņa. Parasti tajā ir četri posmi, un te īsi apkopota informācija par katru no tiem.
Pirmais posms – izpēte
- Viss tas, ko zini par situāciju, produktu, konkurentiem.
- Arī tas, kā uzņēmums sevi pozicionē mājas lapā, sociālajos tīklos.
- Noderēs arī iepriekš veiktie pētījumi.
Izpētes posma mērķis ir nākt klajā ar problēmas vai situācijas izklāstu un definējumu, kas tālāk ir kampaņas pamats. Svarīgi – šajā posmā vēl nav jāmeklē risinājums! Un pat, ja uzņēmums jau zina fokusu, tad tāpat ir nepieciešams to pamatot ar datiem, lai “nenošautu greizi” nākamajos plānošanas posmos.
Otrais posms – rīcības plāns
Rīcības plāns vienmēr sākas ar globālu mērķis visplašākajā izpratnē: “Ja viss notiks perfekti, kas būtu iznākums?” Zem mērķa tiek pakārtots:
- kampaņas mērķis – parasti viens vai divi, kas ietver atrunu attiecībā uz konkrētu laika periodu, īpašas norādes attiecībā uz mērķauditoriju un uz kvantitatīvo rādītāju, kas pēc tam būs interpretējams kā izmērāms rezultāts.
- stratēģija – saskaņā ar kampaņas mērķi. Vislabāk, ja uzreiz tiek izstrādātas divas vai pat trīs stratēģijas, ko izmantot, ja kāda no tām izrādās neefektīva.
- taktika – ja stratēģijas ir vairākas, tad katrai ir jāizstrādā sava taktika.
- budžets.
Trešais posms – ieviešanas plāns
Vienkārši izskaidrojot, tas ir vizualizēts rīcības plāns. Svarīgākās sastāvdaļa ir kalendārs ar precīzām norādēm attiecībā uz aktivitātēm, kas katrā datumā notiks, atbildīgajiem un arī komunikācijas ziņojuma saturu un tā auditoriju.
Ceturtais posms – izvērtēšana
Rezultātiem ir jābūt attiecināmiem uz kampaņas mērķiem un tie var būt divu veidu:
- svarīgākais, protams, ar rezultātiem ir pamatot kampaņas mērķi. Tāpēc nozīmīgākais rezultāts ir atbilde uz jautājumu – kāda bija auditorijas rīcība? Vai un kā PR kampaņas aktivitātes to ietekmēja?
- vienlīdz svarīgi ir norādīt arī citus rezultātus, kas ir sasniegti, bet nav saistīti ar konkrētu rīcību, taču tāpat ietekmē auditorijas vērtības, viedokļus, uzvedību. Šajā sadaļā var norādīt visus tos kvantitatīvos rādītājus, ko ir iespējams kontrolēt, piemēram, organizēto pasākumu skaitu, izsūtīto preses relīžu vai uzrakstīto bloga ierakstu skaitu u.tml.