Gatavojoties podkāsta “Pirms darba” epizodei, kas nu jau publicēta, un tēmai par darba meklēšanu un sava tēla veidošanu internetā, saskāros ar terminu “iespaida vadība” jeb “impression management”. Saskaņā ar teoriju tas ir gan apzināts, gan neapzināts tēla veidošanas process, kurā cilvēki mēģina ietekmēt, kā tie uztverta persona, objekts vai notikums. Koncepta autors ir Ervings Goffmans, un tas zinātniskajos tekstos parādās jau, sākot no 1959. gada.
Manuprāt, digitālajā laikmetā būtu īpaši jārunā par iespaida vadību, jo vēl nekad katrs cilvēks pats tik ļoti nevarēja iesaistīties sava tēla veidošanā kā tas tagad ir iespējams sociālajos tīklos un digitālajā pasaulē. Kam būtu jāpievērš uzmanība, veidojot savu tēlu? Un šoreiz es gribētu uzsvērt ne tik daudz praktiskās kā emocionālās nianses:
👑 zini pats sevi – ikdienā mēs esam vairākās lomās. Kas es esmu? Kādas ir manas vērtības? Kādus uzskatus es pārstāvu? Šo ir ļoti svarīgi apzināties, lai veidotu un arī pastāvētu par savu viedokli nevis svārstītos un mēģinātu “pieslieties” tam, kurš skaļāk runā. Un ne vienmēr ir labi būt tajā pusē, kur ir masas.
👑 esi piesardzīgs – diskusijās internetā ir svarīgi ieklausīties citos runātājos, jo viedoklis reizēm tiek pārprasts. Ir jāapzinās, ka jebkuram paziņojumam un darbībai var būt sekas. Arī tam, cik daudz informācijas par sevi mēs izpaužam.
👑 vadi emocijas – sliktāko iespaidu rada nepārdomāts emociju izvirdums nepiemērotā situācijā. Īpaši svarīga emociju vadība ir lielu uzņēmumu vadītājiem, tāpēc dusmas, aizkaitinājums vai pat riebums ir jāpauž ļoti pārdomāti.
👑 atceries par etiķeti – sociālās normas reakcijām dažādās situācijās neviens nav atcēlis. Labākais risinājums – vienmēr izturēties pieklājīgi.
👑 esi pārliecināts par sevi – jā, tas lielākoties ir grūti, taču tas ir veids, kā aiztāvēt savas vērtības un viedokli. Ar piebildi, ka tiek ņemtas vērā arī citu cilvēku domas.
👑 esi pozitīvs – smaids, kompliments, pozitīva enerģija vienmēr palīdz pārliecināt un rada labu iespaidu.